Bijgewerkt: 27 maart 2023

Als ondernemer is het aan te raden om voor je klanten verschillende betalingsopties aan te bieden. Hiervoor kom je vaak bij een betalingsprovider uit. Dit is een dienst dat verschillende soorten betalingen verwerkt. Deze service kost geld. Als ondernemende GeldKip kijk je dan ook naar de opties en de kosten.

Wat is een betalingsprovider?

Een betalingsprovider is een bedrijf dat betalingsverwerkingsservices aanbiedt. Dat is bedoeld voor bedrijven maar ook individuen (zoals de freelancer) kunnen hier gebruik van maken. Zelfs particulieren hebben soms toegang tot deze service, bijvoorbeeld bij het hobbymatig verkopen van producten.

Bij een betalingsprovider moet je denken aan het faciliteren van elektronische transacties. Zoals het verwerken van creditcard- en betaalpasbetalingen, bankoverschrijvingen en andere digitale betalingen.

De verschillende mogelijkheden

Wanneer je voor een betalingsprovider kiest dan merk je dat je verschillende mogelijkheden hebt. De service verwerkt betalingen die zijn afgestemd op de behoeften van de klant. Meestal krijg je een reeks oplossingen voorgeschoteld. Dit zijn onder andere mobiele betalingsverwerking, point-of-sale (POS), virtuele terminals en betalingsgateways.

Een betalingsproviders werkt vaak samen met financiële instellingen. Dit zijn de grotere banken en creditcardmaatschappijen. Alleen zo kunnen ze de services aanbieden. Een betalingsprovider deze verdient aan het in rekening brengen van transactiekosten of commissies.

Waarom je voor een betalingsprovider kiest

In de wereld van e-commerce is een betalingsprovider een belangrijke schakel tussen bedrijven en consumenten. Een dergelijk bedrijf verwerkt creditcard- en betaalpasbetalingen, bankoverschrijvingen. Dit maakt het voor jou als ondernemer mogelijk online verkopen te doen. Daarnaast bied je klanten een naadloze en veilige betalingservaring aan.

Betalingsprovider voor webshops

Als webshop kun je verschillende betaalopties aanbieden aan je klanten. Hieronder vind je de meest gebruikte betaalmethoden voor webwinkels.

iDEAL: duik meest populaire betaalmethode in Nederland. Haat wordt gebruikt voor online bankieren. Klanten betalen hun aankopen via hun eigen bank. Dit gaat ook nog eens razendsnel, binnen enkele seconden staat het geld op je bedrijfsrekening.

Creditcard: de creditcard is een wereldwijd geaccepteerde betaalmethode. Klanten betalen hun aankopen met hun creditcard en genieten ook nog eens van kopers bescherming. Aan het gebruik van een creditcard zetten vaak wel hogere kosten vast.

PayPal: dit is een online betaaldienst waarmee klanten snel en gemakkelijk online betalen. Dit doen ze vanaf hun PayPal-rekening waar ze zelf tegoed opzetten.

Achteraf betalen: bij deze betaalmethode betalen klanten pas na ontvangst van hun bestelling. Dit RS een aantrekkelijke optie voor klanten die niet direct willen betalen. Er bestaat wel een risico dat de klant uiteindelijk niet betaalt.

Bankoverschrijving: klanten kunnen bij sommige webshops hun aankoop betalen door middel van een bankoverschrijving. Dit heeft een langere verwerkingstijd dan andere betaalmethoden.

Betaalpas: iets dat niet bij alle webshops mogelijk is maar misschien in jouw geval wel ideaal. Laat klanten hun aankopen met hun betaalpas betalen, zoals Maestro.

Wanneer je als webshop eigenaar verschillende betaalopties aanbiedt dan draagt ditbij aan een betere klanttevredenheid. Ook verhoog je hiermee de conversieratio van je webshop. Zorg er wel voor dat je de betalingen veilig en betrouwbaar verwerkt. Daarnaast moet je voldoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van online betalingen.

Klanten laten betalen bij onlinediensten

Een betalingsprovider is ook geschikt wanneer je online diensten aanbieden. Bijvoorbeeld online coaching, marketing, copywriting, virtuele assistentie of de verkoop van cursussen. Wanneer je online diensten aanbiedt kun je klanten op verschillende manieren laten betalen. Dit regel je via een betalingsprovider of een andere dienst.

Hieronder zet ik wat betalingsopties en mogelijkheden bij online diensten op een rij. Kijk welke optie het beste bij je bedrijf past.

Abonnementen: bij een online dienst is niet gek om je klanten te laten betalen voor een abonnement. Denk hierbij aan en maandelijks of jaarlijks abonnement. Dat is helemaal afhankelijk van het type dienst dat je aanbiedt.

Pay-per-use: Bij deze betaalmethode betalen klanten alleen voor het gebruik van de dienst. Dit kan bijvoorbeeld een bedrag per uur of per keer zijn.

Freemium: Bij deze betaalmethode is de dienst gratis in gebruik maar bied je extra functies tegen betaling aan. Klanten betalen voor een premium abonnement om toegang te krijgen tot extra functies. Of om exclusieve content te zien.

In-app-aankopen: als je een mobiele app aanbiedt kun je gebruik maken van in-app-aankopen. Klanten betalen voor extra functies of virtuele goederen binnen de app.

Gift cards: bied cadeaubonnen of gift cards aan waarmee klanten tegoed kunnen kopen, om op deze manier van je dienst gebruik te maken.

Directe betalingen: de meest toegepaste methode is de directe betaling. Hierbij accepteer je betalingen via creditcard of online betaalmethoden zoals iDEAL of PayPal.

Betalen in een winkel of de horeca

Steeds vaker kom je betalingsproviders voor fysieke winkels en de horeca tegen. Hierbij verrichtte de klant een online boeking/bestelling en betaling. Daarna wordt het product op locatie afgehaald of maakt de klant op locatie gebruik van de dienst.

Wanneer je als ondernemer niks online doet dan heeft een betalingsprovider niet veel zin. Toch moet je rekening houden met de verschillende betaalopties die je aanbiedt. Kijk maar eens naar de mogelijkheden:

Contant geld – dat is de meest traditionele manier van betalen en wordt nog steeds veel gebruikt. De klant betaalt met biljetten en munten. Als ondernemer ben je niet verplicht om contant geld te accepteren, net zomin als buitenlands geld.

Pinpas – betalen met een pinpas een populaire optie. De klant steekt daar pinpas in de betaalautomaat, voert de pincode in en de betaling wordt afgeschreven van zijn of haar bankrekening. Als ondernemer betaal je per transactie, deze kosten moet je zeker in de verkoopprijs van producten of goederen verwerken.

Creditcard – in sommige winkels is het mogelijk om met creditcard te betalen. Op dit ben je als winkelier of horecaondernemer niet verplicht. Er kunnen hoge kosten aan het gebruik van creditcard gebruik zitten. Niet alleen voor de klant maar ook voor jou als ondernemer.

Mobiele betalingen – betalen met je smartphone, iets dat je steeds meer tegenkomt. Hierbij houdt de klant zijn telefoon tegen de betaalautomaat. Vervolgens wordt de betaling van de gekoppelde bankrekening afgeschreven. Het is een moderne manier om betalingen te accepteren.

Achteraf betalen – sommige winkels vinden het geen probleem wanneer de klant achteraf betaalt. De factuur wordt per e-mail verstuurd. Ook kan er sprake zijn van kopen op afbetaling. Houd bij deze betaaloptie altijd rekening met de risico’s: het kan dat de klant achteraf niet betaalt.

Kosten van een betalingsprovider

Als het goed is weet je nu of je een betalingsprovider nodig hebt. De kosten van een betalingsprovider kunnen soms verrassend hoog maar soms ook erg laag zijn. Dit hangt helemaal van de provider af die je kiest. Maar ook hoe vaak je er gebruik van maakt. Hieronder een opsomming van de kosten waar je zeker rekening mee moet houden.

Transactiekosten – de vergoeding die een betalingsprovider in rekening brengt voor elke transactie die je doet. Dit kan een vast bedrag of een percentage van het transactiebedrag zijn. Controleer vooraf wat de kosten per transactie zijn.

Abonnementskosten – bij sommige betalingsproviders betaal je maandelijks of jaarlijks abonnementsgeld. Dit kan buiten de transactiekosten zijn.

Installatiekosten – moet je het betalingssysteem laten installeren of wordt het geïntegreerd in je website of webshop? Dan betaal je soms een eenmalige vergoeding voor het installeren hiervan.

Valutawisselkosten – als je betalingen ontvangt of verstuurt in een andere valuta dan je lokale valuta, dan kan de betalingsprovider valutawisselkosten in rekening brengen.

Terugboekingskosten – het kan dan een klant het product terugbrengt en zijn geld terug wil hebben. Voor het terugboeken kan de betalingsprovider terugboekingskosten in rekening brengen.

Overzicht betaalproviders Nederland

Als bedrijf of ondernemer heb je toegang tot verschillende betalingsproviders die in Nederland actief zijn. Ik bespreek de meest populaire betaalproviders in Nederland:

iDEAL – dit is een online betaalmethode die door de meeste Nederlandse banken wordt ondersteund. Het is een snelle, veilige en betrouwbare manier om online betalingen te accepteren. Daarom wordt het ook zo veel gebruikt.

PayPal – daar wereldwijd bekende betaalprovider PayPal is ook in Nederland actief punt deze dienst biedt verschillende betaalmethoden aan, waaronder creditcardbetalingen, bankoverschrijvingen en betalingen met PayPal-saldo.

Mollie – je hebt vast wel eens van Mollie gehoord. Dit is een Nederlandse betaalprovider die verschillende betaalmethoden aanbiedt. Denk hierbij aan iDEAL, creditcardbetalingen, PayPal en Apple Pay.

Adyen – dit is een Nederlandse betaalprovider die wereldwijd diensten aanbiedt. Je maakt gebruik van verschillende betaalmethoden waaronder iDEAL, creditcardbetalingen en bankoverschrijvingen.

Buckaroo – Buckaroo is een Nederlandse betaalprovider met verschillende betaalmethoden waaronder iDEAL, creditcardbetalingen en bankoverschrijvingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.