Bijgewerkt: 27 maart 2023

Duizenden bloggers en ondernemers gebruiken affiliate marketing. Samen generen ze maandelijks miljoenen aan inkomsten. Gewoon in Nederland. Het wordt dus tijd om je hierin te verdiepen en er geld mee te verdienen.

Dit is affilate marketing

Wanneer je aan affiliatie marketing doet dan promoot je producten of diensten voor bedrijven. Telkens wanneer je leads voor het bedrijf genereert of een verkoop realiseert, ontvang je hier commissie over. Degene die aan promotie doet heet de affiliatie. Aan de andere kant staat de adverteerder, dit is het bedrijf dat de affiliates beloont.

De affiliate marketingindustrie in Nederland

De affiliatie marketingindustrie blijft jaar op jaar groeien. In 2022 betaalden bedrijven ongeveer 900 miljoen euro aan affiliates uit. De is ten opzichte van een jaar eerder een stijging van ongeveer 15%. Naar verwachting zal de markt met 10% tot 15% per jaar blijven groeien. Uiteindelijk zal dit boven de 1 miljard euro per jaar uitstijgen.

uitbetalingen affiliate marketing

Eigen jezelf een deel toe

Omdat steeds meer bedrijven met affiliates samenwerken, is het makkelijk om hier geld mee te verdienen. Toch blijft het voor velen moeilijk om een stukje van die miljoenentaart te bemachtigen. Het draait namelijk niet om alleen maar wat affiliatielinks op je blog te plaatsen.

Op het internet circuleren talloze blogs en video’s over affiliate marketing. Hierin worden beloftes gedaan dat je duizenden euro’s per maand verdient. Het is frustrerend om erachter te komen dat deze beloften helemaal niet wordt waargemaakt.

Voorkom dat je dezelfde fouten maakt als andere beginners. Lees de gids en ontdek hoe je met affiliate marketing begint. Het helpt je om sneller succes te behalen.

1. Kies je niche

Allereerst is het belangrijk om onderzoek naar je niche doen. Je moet weten over welke onderwerpen je het wil hebben. Dat kan van alles zijn, van mode tot huisdieren en van investeren tot voeding. Het is niet zo heel makkelijk om je niche je bepalen. Je moet namelijk iets vinden wat goed bij je past. bijvoorbeeld omdat je er enthousiast over bent. Of omdat je hier veel ervaring mee hebt.

Het helpt om je doelgroep te bepalen. Misschien vind je het leuk om voor vrouwen te schrijven. Of juist voor jongeren, voor ondernemers of voor mensen met een bepaalde ziekte. Door je doelgroep te bepalen kom je ook dichter bij het uitkiezen van een niche.

1a. Concurrenten bekijken

Wanneer je een niche hebt gekozen krijg je altijd met concurrenten te maken. Je concurrenten bestaan uit bedrijven, bloggers, affliates, vloggers of misschien wel overheidswebsites. Het is goed om naar je concurrenten te kijken. Kijk naar hun website, marketingkanalen en sociale media-accounts. Zoek ook naar klantrecensies van je concurrenten.

Probeer te begrijpen waarom je concurrenten bovenaan in Google staan. Of waarom ze zoveel naamsbekendheid hebben opgebouwd. Kijk wat ze goed doen en leer van hun fouten.

Soms helpt het ook om online enquêtes naar je doelgroep te versturen. Stel vragen die belangrijk voor jou zijn. Bijvoorbeeld welke websites ze bezoeken en waarom. Hiermee krijg je een nog beter beeld van je directe concurrenten.

1b. Ontdek wat er op social media speelt

Vind je het nog steeds moeilijk om je niche te betalen of twijfel hierover? Bezoek een aantal social mediaplatformen. Kijk waar mensen op social media over praten. Populaire onderwerpen zijn zeer geschikt om een website over te beginnen.

2. Een geschikt affiliate netwerk vinden

Geld verdienen met affiliate marketing gaat het makkelijkst wanneer je je bij een netwerk aansluit. Soms kun je rechtstreeks met bedrijven samenwerken maar dat is vrij omslachtig. Een netwerk regelt alles, van het bijhouden van de juiste statistieken tot uitbetalingen.

Het is belangrijk om het juiste affiliate netwerk te vinden. In Nederland staan er een aantal goede platforms tot je beschikking. Hieronder bespreek ik er vijf.

Awin

Dit is een van de grootste affiliate netwerken ter wereld. Het is ook in Nederland goed vertegenwoordigd. Meer dan 15.000 adverteerders in verschillende niches zijn hier aangesloten. Aanmelden van je website is betrekkelijk eenvoudig. Wel is het belangrijk dat je voldoende content op je website hebt staan. Na acceptatie begin je met het zoeken naar interessante campagnes.

Daisycon

Het fijne aan Daisycon is dat het hier om een Nederlands netwerk gaat. Het richt zich op verschillende niches. De kans is groot dat je website hier goed bij past. Daisycon heeft een uitgebreide kennisbank en je maakt gebruik van verschillende tools zoals dynamische banners of een productfeed.

TradeTracker

Dit Europese affiliate netwerk doet het in Nederland goed. Meer dan 2000 adverteerders zijn hierbij aangemeld. Dit netwerk bestaat sinds 2004 en is sinds die tijd uitgegroeid tot een van de grootste van Europa.

Affiliate4You

Ook weer een Nederlands netwerk, opgericht in 2008. Het heeft een breed scala aan adverteerders in verschillende niches. Affiliates kunnen zich hier gratis aanmelden.

PayPro

PayPro is een bijzonder platform. Het is ten eerste een affiliate marketingplatform. Maar het biedt ook online betalingsdiensten voor bedrijven. Ondernemers kunnen via PayPro betalingen ontvangen en hun producten en diensten via het netwerk promoten.

3. Een winstgevend partnerprogramma kiezen

Je hebt een begin met affiliate marketing gemaakt. Je hebt een niche en een van de affiliate netwerken gekozen. Nu komt de volgende stap: een winstgevend partnerprogramma kiezen. Dit betekent dat je binnen het netwerk op zoek gaat naar goede programma’s met hoge commissies.

De hoogte van de commissie kan namelijk per programma verschillen. Maar dat is niet alles, het gaat namelijk ook om het conversiepercentage. Bij sommige adverteerders ligt de conversieratio op 5%. Bij anderen soms onder de 1%.

Wat betekent dit precies? Stel dat er 100 mensen vanaf jouw affiliatelink naar een website doorklikken. Bij een conversie van 5% betekent dit dat 5 van de 100 mensen uiteindelijk een aankoop doen. Ligt de conversieratio op 1% dan zal slechts 1 op de 100 mensen een aankoop doen.

Het is dus belangrijk om te zoeken naar programma’s met een hoge conversie. Maar ook met een hoge commissie. Het nadeel van dit soort programma’s is dat de concurrentie erop hoog is. Vaak gaat het om financiële partnerprogramma’s, bijvoorbeeld voor verzekeringen, bankrekeningen en creditcards.

Je kunt ook voor een laag volume en een hoge commissie gaan. Dit betekent dat het conversiepercentage vrij laag is maar de vergoeding hoog. Meestal gaat het dan om programma’s voor dure of luxe zaken zoals horloges, dure elektronica en exclusieve mode.

Dan heb je nog programma’s met een hoog volume en lage commissie. Vaak zijn dit Amazon-gelieerde websites. Je hebt hier ontzettend veel verkeer voor nodig, wil je een leuke omzet behalen.

3a. Cookieduur van het programma

Wanneer je meedoet met affiliates marketing dan wordt er een cookie op het apparaat van je bezoekers opgeslagen. Cookies zijn belangrijk want ze onthouden waar het publiek interesse in heeft. Bovendien houdt een cookie bij of een bezoeker op je website uiteindelijk een aankoop bij een van je affiliate partners doet.

Hierbij is het belangrijk dat je een programma kiest met een lange cookieduur. Bijvoorbeeld van 30 dagen of meer. Dit geeft je bezoekers de tijd om over hun aankoop na te denken.

Het is niet zo dat programma’s met een korte cookieduur slechts zijn. Dit is helemaal niet verkeerd wanneer de content op je website is afgestemd op het verkoopproces.

3b. Kijk goed naar de concurrentie

Binnen je niche weet je wie je concurrenten zijn. Maar dat is niet alles, want een deel van die concurrenten houdt zich ook met affiliate marketing bezig. Het is dus goed om te kijken welke concurrenten dat zijn. En op welke manier ze blogs schrijven en met affiliate linkjes omgaan.

Kijk ook van welke partnerprogramma’s ze gebruik maken. Op die manier achterhaal je wat het meest winstgevend is. Merk je dat geen enkele concurrent iets met affiliatemarketing doet? Dat kan een teken zijn dat je hier geen geld mee kunt verdienen. Misschien een goed moment om over een andere niche na te denken.

4. Geoptimaliseerde affiliate content creëren

Als affiliate marketeer moet je weten dat de kwaliteit van content zeer belangrijk is. Het is bepalend voor je succes en de hoogte van de inkomsten. Je moet waardevolle informatie aan je doelgroep bieden. Bovendien moet je er alles aan doen om hoger in zoekmachines te ranken.

Hieronder bespreek ik in 6 stappen hoe je geoptimaliseerde affiliate content maakt.

4a. Bepaal je doelgroep

Over de eerste stap kan ik kort zijn. Eerder heb je al je niche en je doelgroep bepaald. Wanneer dit nog niet voor 100% duidelijk was dan wordt het tijd om hier nu bij stil te staan. Weet wie je doelgroep is en wat hun behoeften en interesses zijn. Dit is belangrijk want aan de hand hiervan maak je content die waardevol voor je doelgroep is.

4b. Doe een zoektermenonderzoek

Je optimaliseert je affiliate content voor bezoekers en voor zoekmachines. Daarom moet je weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Hier pas je de content op aan. Wanneer je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden kun je hoger in de organische zoekresultaten ranken.

Er zijn verschillende tools die je helpen bij het uitvoeren van een zoektermenonderzoek. Denk eens aan Google Keyword Planner, SEMrush en Ahrefs. Vaak kun je hier gratis gebruik van maken, soms met wat beperkingen.

4c. Maak waardevolle content

Wil je veel geld verdienen met affiliate marketing? Dan is het maken van waardevolle content een van de belangrijkste onderdelen. Hiermee bouw je een betrouwbare reputatie op. Dit vergroot de kans dat de doelgroep je bij anderen aanbeveelt.

Schrijf interessante blogs, reviews, vergelijkingen of turtorials. Alles wat voor je publiek waardevol is of wat hen aanspreekt. Gebruik de eerder gevonden zoekwoorden op een natuurlijke manier in je teksten. Maak ook gebruik van interne en externe links. Optimaliseer je website op snelheid en mobielvriendelijkheid.

4d. Maak een keuze tussen de verschillende soorten content

Naast het schrijven van blogs kun je ook kiezen voor andere soorten content. Hier volgen enkele voorbeelden:

  • Blogs
  • Vlogs (videos)
  • Productreviews
  • Vergelijkingen
  • Tutorials
  • Productverzamelingen
  • eBooks
7 contentsoorten

Schrijf je aanbevelingen of reviews? Altijd een goed idee want ruim 97% van de consumenten zoekt naar online recensies of reviews. Dit helpt ze bij het maken van een aankoopbeslissing. Reviews zorgt ervoor dat het publiek je vertrouwt. Wees eerlijk met je reviews. Laat zien hoe ze tot stand zijn gekomen.

4e. Maak gebruik van afbeeldingen

Afbeeldingen versterken het gevoel dat je gebruikers hebben. Werk zeker met één of meerdere afbeeldingen.

4f. Gebruik affiliate-links op de juiste manier

Het kan lastig zijn om op een goede manier met affiliate links om te gaan. Terwijl dit wel onmisbaar is want het bepaalt de hoogte van je inkomen.

Het is belangrijk dat je transparant bent over het gebruik van affiliate links. Je bent zelfs verplicht om dit op je website te vermelden. Bijvoorbeeld onderaan elke pagina of in de disclaimer. De keuze is aan jou.

Bij veel affiliate netwerken gelden er specifieke regels. Lees deze van tevoren en zorg dat je aan alle regels voldoet.

Kijk goed waar je de linkjes of knoppen op je website plaatst. De linkjes moeten zeker opvallen en de interesse wekken. Bijvoorbeeld zoiets als ‘bekijk de prijs’ of ‘bekijk meer foto’s’. Vaak helpt het om knoppen of linkjes boven de vouw te plaatsen. Dit betekent dat gebruikers niet hoeven te scrollen en toch direct een knop of link zien staan.

Het helpt ook om linkjes in je tekst te verwerken. Bijvoorbeeld halverwege, waarbij je eerst de interesse van de bezoeker hebt gewekt.

Wees voorzichtig wanneer je met banners werkt. Deze vallen op maar veel mensen lijden aan bannerblindheid. Ze negeren banners en dat gaat weer ten koste van je inkomsten.

Soms kun je ook gebruik maken van een pop-up. Ze kunnen hinderlijk zijn maar wanneer je echt iets geweldigs aanbiedt dan zorgt dit voor een hogere conversie. Kijk dus wat het beste voor jou werkt: linkjes, knoppen, banners, afbeeldingen met een affiliate link erachter of pop-ups.

5. Zorg voor meer verkeer naar je website

Een website hebben is één ding, verkeer aantrekken is een heel ander verhaal. De hoeveelheid verkeer bepaalt hoe effectief affiliate marketing is. Hoe meer bezoekers, hoe meer mensen op een affiliate link klikken. Je kunt je voorstellen dat je met 2000 bezoekers per dag veel meer verdient dan wanneer je er slechts 100 per dag ontvangt.

Het is dus belangrijk om meer verkeer naar je website te krijgen. Hieronder zie je hoe je dat doet.

5a. Optimaliseer je website

Zorg dat je website een korte laadtijd heeft. Maak hem mobielvriendelijk zodat de site er ook op smartphones perfect uitziet. Verder maak je gebruik van de juiste zoekwoorden en metabeschrijvingen. Plaats je afbeeldingen? Voorzie deze van een alt-tekst.

5b. Blog regelmatig

Sommigen denken dat je alleen in het begin wat blogs of teksten op je website moet plaatsen. Dat hierna affiliate marketing voor je begint te werken. Dat mensen dit denken komt door de vele beloftes die omtrent affiliate marketing gedaan worden. Er wordt gezegd dat het een vorm van passief inkomen is waarvoor je niet hoeft te werken.

Helaas is dit niet zo. Je moet regelmatig nieuwe content op je website plaatsen. Blog dus met regelmaat, bijvoorbeeld één keer per week. Zorg dat je verouderde content regelmatig van een frisse update voorziet.

5c. Maak gebruik van social media

Social media helpt je bij het aantrekken van meer verkeer naar je website. Plaats regelmatig content op social media. Zorg dat hier een linkje naar je website bijstaat. Bijvoorbeeld op je tijdlijn of in je bio. Door actief te zijn op social media bouw je publiek op. Ook stimuleer je het publiek om je website te bezoeken.

Facebook en Instagram zijn ideaal voor het delen van je blogs of interessante content. Ook Twitter is geschikt, mits je doelgroep hier actief is. Kijk verder welke social media platformen nog meer bij je website of niche passen.

5d. Maak gebruik van e-mail marketing

Een andere manier om verkeer naar je website te trekken is e-mail marketing. Laat bezoekers zich voor een nieuwsbrief inschrijven. Stuur je abonnees regelmatig een nieuwsbrief met de leukste en nieuwste blogs op je website. Of deel speciale aanbiedingen en promoties. Je kunt dus ook affiliates links in je nieuwsbrief plaatsen. Kijk wel even of dit is toegestaan want binnen sommige partnerprogramma’s mag dit niet. Of alleen met specifieke toestemming.

5e. Betaald adverteren

Het lijkt een beetje gek: geld verdienen met affiliate marketing én adverteren om meer verkeer naar je website te krijgen. Toch doen veel affiliates dit. Gebruik platforms zoals Facebook, Instagram en Google om advertenties te maken.

Kijk vooraf of de advertentiekosten in verhouding staan met de affiliate inkomsten. Wanneer de advertentiekosten hoger liggen dan heeft het geen zin om te adverteren. Of je stelt de advertenties verkeerd in waardoor je te weinig bezoekers aantrekt.

5f. Werk samen met andere websites

Kijk of er website binnen jouw niche zijn die met jou samen willen werken. Doe bijvoorbeeld aan linkruil of gastbloggen. Eventueel kunnen jullie elkaar op social media promoten.

6. Een affiliate marketingtrechter maken

Wanneer je met affiliate marketing werkt is het belangrijk dat je het onderste uit de kan haalt. Het moet voor jou werken en niet andersom. Oftewel: het levert je meer op dan je erin steekt. Met een affiliate marketingtrechter leid je potentiële klanten naar een specifieke actie. Dat is dus het kopen van een product via jouw affiliate link.

Dit doe je door samen met de potentiële klant een aantal stappen te doorlopen. Net zolang totdat hij de gewenste actie uitvoert. Hieronder zie je in het kort hoe je een affiliate marketingtrechter maakt.

affiliate marketingtrechter

6a. Stel de doelgroep en het product vast

Je hebt het idee om een bepaald product of een of andere dienst te promoten. Misschien heb je je keuze gebaseerd op de hoogte van de commissie of de conversieratio. Dat moet je niet doen. Het is de bedoeling dat je een product kiest dat bij je doelgroep past. Wanneer je bijvoorbeeld recepten op je website deelt dan kun je kookboeken promoten. Maar geen elektrische fietsen.

6b. Schrijf content rondom het product

Weet je al wat je gaat promoten? Schrijf of maak content rondom dit product. Stel nu dat je bamboe dekbedden wil promoten. Dan schrijf je een blog over de voordelen van bamboe beddengoed. Of je maakt een video waarin je laat zien hoe je een bed op de juiste manier opmaakt.

6c. Stuur gerichte e-mails

Heb je een e-mail lijst opgebouwd? Stuur dan gerichte e-mails naar je doelgroep. Laat ze weten dat je hun probleem of behoefte kent en dat jij hier de oplossing voor hebt. In je mails benadruk je de voordelen van het product dat je promoot.

6d. Bied een bonus aan

Je wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen op je affiliate link klikken en iets kopen. Stimuleer dit door het aanbieden van een bonus. Bijvoorbeeld gratis tips en trucs voor het gebruik van het product. Of een gratis eBook.

6e. Maak gebruik van retargeting

Toon advertenties aan mensen die je website hebben bezocht maar nog niet hebben geconverteerd. Dit doe je door gebruik te maken van retargeting. Dit werkt prima wanneer je dit via Google of Facebook doet, want daar kun je retargeting goed inzetten.

67. Testen en optimaliseren

Van tevoren weet je niet of je inspanningen effect hebben. Daarom is het belangrijk om je affiliate marketingtrechter te testen en eventueel aan te passen. Test hem op verschillende elementen, bijvoorbeeld de titels van je blogs, de e-mails die je stuurt of de advertenties die je maakt. Na het testen analyseer je de resultaten en optimaliseer je de elementen.

Affiliate marketing: is het iets voor mij?

Je hebt hierboven kunnen zien hoeveel werk het is om te beginnen met affiliate marketing. Misschien zorgt dit voor twijfel. Je wil weten of het iets voor jou is en of het al dat werk wel waard is. Ik laat je hieronder de voordelen en nadelen zien.

Voordelen van affiliate marketing

Bij affiliate marketing werk je met bedrijven en andere partijen samen. Je promoot producten en diensten en verdient hier geld mee. Dit heeft veel voordelen. Bijvoorbeeld dat je extra inkomsten genereert zonder dat je zelf producten of diensten ontwikkelt of verkoopt.

Vind je het leuk om een soort van webshop te maken? Met affiliate marketing hoef je geen voorraad aan te leggen. Je promoot de producten van andere webshops. Hierbij kan jouw website er als een webshop uitzien.

Dankzij affiliate marketing ervaar je veel flexibiliteit en vrijheid. Je werkt waar en wanneer je wil. Zolang je maar internettoegang hebt. Het is zelfs mogelijk om vanaf je vakantieadres geld te verdienen.

Je bent geen eigenaar van het product of de dienst die je promoot. Dit betekent dat je hier ook niet verantwoordelijk voor bent. Je hoeft geen klantenservice op te starten. Eventuele vragen of klachten worden door het desbetreffende bedrijf afgehandeld.

Als affiliate heb je toegang tot een groot aanbod aan marketingmateriaal. Bijvoorbeeld banners, advertenties en e-mailsjablonen. Dit helpt je bij het promoten van producten of diensten. Zonder dat het je veel tijd kost.

Nadelen van affiliate marketing

Voordat je met affiliate marketing begint moet je op de hoogte zijn van de nadelen. Een van die nadelen is dat je afhankelijk bent van de adverteerder. Het kan namelijk dat de adverteerder slecht promotiemateriaal aanbiedt, lage commissies biedt of niet op tijd betaalt.

Als affiliate krijg je altijd te maken met concurrentie. En die is ontzettend groot. Dit maakt het moeilijk om op te vallen en voldoende verkopen te genereren.

Vaak heb je beperkte controle over het product of de dienst die je promoot. Je weet niet of de kwaliteit goed is. Bij problemen omtrent de kwaliteit kan het gebeuren dat bezoekers je website niet meer vertrouwen. Ze denken immers dat jij de aanbieder van het product of de dienst was.

Soms word je in je creativiteit beperkt. Je moet je houden aan de richtlijnen van de adverteerder. Wanneer je echt iets anders wil dan de adverteerder aanbeveelt dan moet je contact met hem opnemen.

Affiliate marketingfouten die je nooit moet maken

Je leert met vallen en opstaan. Dit betekent dat je regelmatig fouten maakt. Dat is geen probleem maar zorg dat je van die fouten leert. Om je te helpen heb ik de 10 meest voorkomende affiliate marketingfouten op een rij gezet.

  1. Geen productonderzoek gedaan. Het is belangrijk dat je weet wat je promoot en welke kwaliteit dit product zich.
  2. Teveel producten promoten. Bijvoorbeeld drie producten op één webpagina of blog promoten. Dit zorgt voor verwarring bij de bezoeker.
  3. Een te lange intro. Je maakt een blog met een intro van meer dan 50 woorden. Dit leidt de aandacht van de kernboodschap af.
  4. Geen duidelijke call-to-action. Hierdoor weten websitebezoekers niet wat ze moeten doen.
  5. Geen waarde toevoegen. Je schrijft bijvoorbeeld over onderwerpen die totaal niet bij de interesses van je doelgroep passen.
  6. Geen trends bespreken. Je promoot producten die helemaal niet meer populair zijn.
  7. Je doelgroep niet begrijpen. Hierdoor promoot je de verkeerde producten of diensten.
  8. Promoten van te dure producten. Je publiek haakt af omdat ze de producten of diensten te duur vinden.
  9. Je publiek niet bereiken. Je houdt je bijvoorbeeld niet met SEO of social media bezig.
  10. Niet bijhouden van resultaten. Zo kun je nooit weten welke methoden goed of juist slecht werken.

Wat verdient een affiliate in Nederland?

Het is ook goed om naar de inkomsten te kijken. Misschien heb je de verwachtingen heel hoog liggen. Dan kan ik je nu alvast vertellen dat je deze bij moet stellen. Beloftes dat je € 5000 per maand verdient moet je niet geloven. Meestal duurt het enkele jaren voordat je aan een dergelijk inkomen komt. Maar dan nog is dit niet gegarandeerd.

De meeste affiliates verdienen enkele honderden euro’s per maand. Alleen de doorzetters komen op enkele duizenden euro’s per maand uit. Bedenk wel dat ze dan 5 tot 10 jaar verder zijn.

Het internet groeit hard. Dit betekent dat er ook steeds meer concurrenten bijkomen. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om verkeer naar je site te trekken. Degenen die enkele jaren geleden met affiliate marketing begonnen staan er beter voor dan de nieuwkomers. Toch merken ook de oude rotten in het vak dat het verkeer op hun website afneemt en de inkomsten teruglopen. Dit is iets om rekening mee te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.