Bijgewerkt: 27 maart 2023

Om te bekijken hoe winstgevend jouw onderneming is moet je de brutowinstmarge weten. Hoe bereken je de bruto winstmarge? Dit is het percentage van de omzet dat overblijft na inkoop/aankoop. Bekijk de formule en het rekenvoorbeeld.

Verschil tussen brutowinst en bruto winstmarge

De brutowinst is de omzet minus de inkoopwaarde. We hebben het bij omzet over inkomsten uit verkoop. Het is heel eenvoudig om de brutowinst op de bepalen. Neem het aantal verkochte producten of artikelen en vermenigvuldig dit met de prijs van de verkochte artikelen. Hieruit volgt de brutowinst.

De bruto winstmarge is iets heel anders. Het gaat hier om het percentage dat van de brutowinst overblijft nadat de inkoop is betaald. Je hebt het bij bruto winstmarge dan ook over percentage en niet over cijfers.

Hoe bereken je de bruto winstmarge?

Het is niet voor iedereen even makkelijk om de brutowinstmarge te berekenen. Gebruik de volgende formule:

Omzet – kostprijs / omzet x 100

Deze formule lijkt ingewikkeld maar dat is het niet. Bekijk onderstaand voorbeeld, dan weet je ook hoe je de brutowinstmarge berekent.

Je verkoopt 20 smartphones voor een bedrag van € 500 per stuk. Dit is inclusief btw. In totaal bedraagt de omzet 20 x € 500 = € 10.000. De btw (21%) over dit bedrag bedraagt € 10.000 / 121 x 21 = € 1735,53. De omzet zonder btw is dus € 10.000 minus € 1735,53 = € 8264,47.

Inkoop van deze smartphones bedraagt € 250 per stuk (inclusief btw). Exclusief btw is dit € 206,62. Voor 20 smartphones betaal je dus € 4132,40 aan inkoop zonder btw.

Je hebt nu de omzet (€ 8264,47) minus de kostprijs (€ 4132,40). Kom je op een bedrag van € 4132,07 uit.

Nu deel je dit bedrag door de omzet en vermenigvuldigt dit met 100%. Dus: € € 4132,07/ € 8264,47 x 100 = 49,998%. Dit kun je afronden naar 50%. De bruto winstmarge in bovenstaand voorbeeld bedraagt dus 50%.

Waarom brutowinstmarge berekenen?

Veel ondernemers berekenen hun bruto winstmarge, maar waarom is dit eigenlijk? Dankzij de bruto winstmarge krijg je meer inzicht in de daadwerkelijke omzet of winst. Een goede brutowinstmarge staat gelijk aan een goede winstgevendheid. Over het algemeen kun je stellen dat een brutowinstmarge van 50% prima is. In sommige branches kan dit hoger of lager liggen.

Wanneer het percentage brutowinstmarge hoger ligt dan concurrenten kan de ondernemer zijn verkoopprijzen verlagen. Zo trekt deze nieuwe klanten zonder de winstgevendheid in gevaar te brengen. Bij een te lage brutowinstmarge is het vaak noodzaak om de verkoopprijzen te verhogen.

Verschil tussen brutowinstmarge en nettowinstmarge

De bruto winstmarge is vooral interessant om te bekijken of er investeringsmogelijkheden zijn. De netto winstmarge laat zien welk percentage van de omzet overblijft voor de eigenaar (ondernemer) en eventuele aandeelhouders. De netto winstmarge ligt een stuk lager dan de bruto winstmarge.

Gemiddelde brutowinstmarge in verschillende branches

Hoe bereken je de brutowinstmarge en vergelijk je deze met andere ondernemingen binnen jouw branche? Hierbij is het belangrijk om te weten wat de gemiddelde brutowinstmarge van de concurrent is. Dit verschilt erg per branche of niche. Hieronder de gemiddelde brutowinstmarge cijfers.

  • Supermarkten en warenhuizen: 25% – 40%
  • Winkels in kleding en modeartikelen: 40% – 50%
  • Horeca: 60% – 70%

Bovenstaande percentages zijn gemiddelden. Vooral binnen de horeca kan de brutowinstmarge erg schommelen of te algemeen zijn. Houd er ook rekening mee dat het aanbevolen brutowinstmarge sterk per bedrijfstak wisselt. Dit heeft vooral te maken met het aanwezige assortiment en prijsverschillen tussen verschillende ondernemingen.

De bruto winstmarge verhogen

Het is altijd interessant om te kijken naar mogelijkheden om de brutowinstmarge te verhogen. Dit gaat vaak met eenvoudige middelen. Binnen de horeca gaan er veel producten verloren door onzorgvuldig gebruik of ongelukjes. Denk maar eens aan glazen die in de kroeg kapot vallen of voedsel dat in een restaurant over de houdbaarheidsdatum is. Door goed op deze zaken te letten kan de brutowinstmarge een stuk hoger.

Voor de detailhandel drukt diefstal de bruto winstmarge. Juist daarom is het belangrijk om hier goed op te letten. Niet alleen aan diefstal maar ook bestellingen in een webshop die niet betaald worden zijn schadelijk voor je bruto winstmarge.

Onderhandel ook met leveranciers, dit is belangrijk voor een goede brutomarge. Houd hierbij wel de kosten in de gaten. Wanneer je wekenlang moet onderhandelen voor een korting van 2%, dan kost de onderhandeling uiteindelijk meer dan dat het je aan besparing oplevert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.