Bijgewerkt: 1 december 2023

Verdien geld door het schrijven van blogs en teksten.

Online geld verdienen met schrijven, het klinkt als een droombaan. Je begint je werkdag wanneer jij wil en schrijft ze net zo lang door totdat je inspiratie op is. Je krijgt goed betaald en je ervaart veel vrijheid. Is online geld verdienen als copywriter echt zo rooskleurig? Niet altijd want tegenwoordig moet je als copywriter zeer hoge kwaliteit bieden. Bovendien krijg je met veel concurrenten te maken. Toch is het niet onmogelijk om hier duizenden euro’s per maand mee te verdienen.

Wat is een copywriter en hoe verdien je online geld?

In de basis is een copywriter iemand die commerciële teksten schrijft. Toch wordt in Nederland de term copywriter heel algemeen gebruikt. Het is ook iemand die blogs maakt, productomschrijvingen creëert of een journalistiek artikel schrijft.

Hiermee lijkt het beroep copywriter heel veel op de tekstschrijver. Met een tekstschrijver wordt iemand bedoeld die teksten voor het internet maakt. Maar het kan ook om offline teksten gaan, bijvoorbeeld voor een tijdschrift of een krant.

Als copywriter houd jij je voornamelijk bezig met teksten voor marketing- en reclamedoeleinden. Je schrijft advertenties, e-mails, brochures en webteksten. Hierbij is het belangrijk om een specifieke boodschap op een doelgroep over te brengen. En dan met name de doelgroep te overtuigen zodat ze een product kopen of zich voor een dienst inschrijven.

Hoe werkt dat, online geld verdienen als copywriter? Je verdient geld doordat je voor opdrachtgevers schrijft. De opdrachtgever bepaalt het werk, jij voert dit uit.

Maar je kunt als copywriter ook een passief inkomen genereren. Dit doe je met je eigen website of blog en hier advertenties op plaatsen. Of richt je op affiliate marketing. Hierbij promoot je producten voor merken of bedrijven, in ruil ontvang je een commissie. En heb je al eens aan het schrijven van e-books of cursussen gedacht?

Er zijn dus verschillende manieren om als copywriter via het internet geld te verdienen.

Hoeveel verdien je als copywriter?

Soms hoor je dat copywriters duizenden euro’s per maand verdienen, tot wel meer dan € 10.000 per maand. Terwijl anderen voor enkele centen per woord hun teksten schrijven. Wanneer je dit zo bekijkt, begrijp je dat er ontzettend grote verschillen tussen copywriters en tekstschrijvers zijn.

Het is lastig om een inschatting te maken hoeveel je als copywriter gaat verdienen. Dit hangt namelijk van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld hoe goed jij jezelf weet te promoten. Het aantal klanten dat je aantrekt en het tarief dat je hanteert.

Je moet ook altijd rekening houden met concurrenten. Er zijn ontzettend veel copywriters actief. Dit betekent dat het tegenwoordig lastig is om jezelf te positioneren.

De startende copywriter verdient tussen de € 300 en € 800 per maand. Een ervaren copywriter heeft een inkomen dat tussen de € 1000 en € 3000 per maand ligt. Terwijl een professional of iemand die meer dan 15 jaar bezig is, tussen de € 3000 en € 8000 per maand verdient.

Toch zie je copywriters die meer dan 15 jaar actief zijn en nog steeds op een inkomen van € 3000 of lager blijven hangen. Dit zijn schrijvers die niet goed weten hoe ze zichzelf moeten promoten. Maar het kan ook dat ze veel te hoge tarieven vragen. Hierdoor zetten ze zichzelf uit de markt.

Het kan ook dat iemand te lage tarieven vraagt. Wanneer je voor 2 cent per woord schrijft dan moet je flink doorschrijven om aan € 600 per maand te komen. Je zal in dit geval nooit een inkomen van € 5000 bereiken.

De voordelen van werken als copywriter

Als copywriter gebruik je jouw creativiteit. Hierdoor schrijf je pakkende en effectieve teksten. Veel copywriters werken als freelancer. Dit betekent dat je veel vrijheid ervaart. Je deelt zelf je tijd in, dat is hartstikke fijn.

Er is een groeiende vraag naar copywriters. Dat is een van de voordelen waar je van profiteert. Wel moet je er rekening mee houden dat er ook steeds meer copywriters bijgekomen, dus je moet de concurrentie aandurven.

Als copywriter kun je een goed inkomen verdienen. Al helemaal wanneer je ervaring en expertise binnen een bepaalde niche opbouwt. Je bepaalt je eigen tarieven en hiermee dus ook de hoogte van je inkomsten.

Nog een voordeel is dat je met verschillende soorten content en niches werkt. Je doet dus in verschillende niches en branches ervaring op. Dit maakt het werken als copywriter ook nog eens afwisselend en veelzijdig.

De verschillende soorten copywriting, waaronder webcopy, advertenties, e-mails en meer

Geld verdienen als copywriter is leuk, maar je moet wel weten wat je wil gaan doen. Ik krijg namelijk te maken met verschillende soorten copywriting. Hieronder heb ik een lijst gemaakt van de meest voorkomende vormen.

Webcopy gaat over teksten die bedoeld zijn voor websites. Denk hierbij aan een homepage, een over-ons pagina of een landingspagina. Maar ook een blogartikel of een productomschrijving. Deze teksten zijn bedoeld om websitebezoekers te informeren of te amuseren. Meestal moeten deze teksten ook hoog in zoekmachines scoren. Dit betekent dat je met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie bezig bent.

Advertenties zijn teksten die moeten converteren oftewel klanten moeten leveren. Meestal worden advertenties op verschillende platforms gepubliceerd. Denk hierbij aan zoekmachines, op websites of op sociale media. Het kan ook dat je een advertentie voor printmedia schrijft. Bijvoorbeeld voor een tijdschrift, een folder of een brochure.

Als copywriter moet je soms e-mails en nieuwsbrieven schrijven. Maar ook verkoop e-mails. Deze teksten zijn belangrijk binnen de e-mailmarketing.

Het kan ook dat je sociale media berichten schrijft. Deze zijn bedoeld voor verschillende platforms zoals Instagram, Facebook of LinkedIn. Bij het schrijven van social mediaberichten is het belangrijk om met de doelgroep en het platform rekening te houden.

Dan heb je nog de brochures en flyers, maar ook pamfletten. Het gaat hier om teksten voor offline media. Soms is dit advertentiegericht, maar het kan ook om informatieve teksten gaan.

Productbeschrijvingen horen bij een webshop of een online winkel. Maar ook bij een catalogus. Het is dus niet zo dat een productbeschrijving altijd voor het internet bedoeld is.

Het kan dat een klant je vraagt om een nieuwsbericht of een persbericht te schrijven. Het nieuwsbericht wordt direct op een platform zoals een website gepubliceerd. Terwijl een persbericht bedoeld is om een nieuwsbericht te promoten. Een persbericht stelt de media van een belangrijke gebeurtenis op de hoogte.

Als copywriter krijg je met nog veel meer tekstsoorten te maken. Denk maar eens aan een podcastscript, een radiocommercial of televisiereclame, het bedenken van een slogan of directmail. Je moet van tevoren bedenken waar je expertise ligt of waar jij je in wil specialiseren.

Je vaardigheden als copywriter ontwikkelen en verbeteren

Wil je online geld van als copywriter? Dan is het belangrijk om je vaardigheden te ontwikkelen. Maar ook om hier in de toekomst aan te blijven werken. Zo blijf je concurrenten voor.

De beste manier om je vaardigheden te verbeteren is door heel veel te schrijven. Gemiddeld moet je 5000 teksten hebben geschreven, wil je tot de ervaren copywriters behoren. Bedenk dat de meeste copywriters nooit aan dit aantal teksten komt! Al helemaal niet wanneer je slechts enkele teksten per week schrijft. Dit betekent dat je vaardigheden te ver achterblijven.

Zoiets los je op door een eigen blogwebsite te beginnen. Telkens wanneer je vrije tijd hebt werk je aan je blogartikelen. Zo ontwikkel je vaardigheden en pas je dit in de praktijk toe. Het leuke is dat je eigen blogwebsite ook nog eens passief inkomen kan genereren. Dat doe je middels affiliate marketing of door advertenties op je website te plaatsen.

Experimenteer altijd met verschillende formats. Denk hierbij aan social media berichten, e-mails, podcasts, video’s en blogs. Zo ontdek je wat het beste voor jouw doelgroep werkt. Maar ook ontwikkel je hierdoor een unieke schrijfstijl.

Het is handig om met andere copywriters samen te werken. Je krijgt feedback op je werk en je doet nieuwe ideeën op. Bedenk wel dat andere copywriters je concurrenten zijn. Geef dus nooit je grootste geheimen prijs.

Maak het jezelf makkelijk door gebruik te maken van tools en software. Bijvoorbeeld grammatica- en spellingcontroleprogramma’s, SEO-analysetools en andere schrijfhulpmiddelen.

Verbeter je vaardigheden door veel over de verschillende soorten copy te lezen. Volg ook eens een cursus, bijvoorbeeld over Online Zichtbaarheid. Zo’n cursus helpt je om je online zichtbaarheid te verbeteren, maar natuurlijk ook de zichtbaarheid van je klanten. Op die manier kun je nog meer geld verdienen.

Het begrijpen van de doelgroep en de boodschap die je wilt overbrengen

Oké je werkt aan je vaardigheden of je bent van plan om dit te doen. Kun je online geld verdienen als copywriter? Je moet eerst begrijpen wat de doelgroep is. En op welke manier je de boodschap overbrengt.

Dit betekent dat je vaak eerst onderzoek doet naar de doelgroep. Wat zijn hun demografische gegevens en interesses? Vervolgens onderzoek je de concurrentie. Bijvoorbeeld hoe concurrenten in zoekmachines scoren. Welke soort content ze gebruiken en wat voor hen wel en niet werkt.

Dan moet je nog een unieke waardepropositie bepalen. Niet alleen voor jezelf maar ook wanneer je voor opdrachtgevers schrijft. Je moet weten wat jou (of je opdrachtgever) onderscheidt van de concurrentie. Zo kun je de boodschap beter op de doelgroep afstemmen.

Dan stel je duidelijke doelen. Wat moet er bereikt worden met de boodschap die je schrijft? Bijvoorbeeld het stimuleren van een aankoop of de merkbekendheid vergroten.

In begrijpelijke taal schrijven

Wanneer je copywriter bent is het belangrijk dat je in begrijpelijke en duidelijke taal schrijft. Vermijd jargon want de meeste zullen dit niet begrijpen. Het is belangrijk dat je boodschap goed bij de doelgroep aankomt.

Houd de boodschap kort en bondig. Maar het kan natuurlijk dat je een blogpost van 1000 woorden of misschien wel van 3000 woorden schrijft. In dit geval is het belangrijk dat je zoveel mogelijk verschillende informatie biedt.

Hoe vind je klanten als copywriter? Jezelf promoten

De beste reclame die je als op copywriter kunt hebben is je eigen website hoog in Google hebben staan. Dit betekent dat je veel kennis van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie hebt. Hierdoor trek je op een gratis manier veel klanten aan. Bovendien willen klanten voor SEO-teksten veel meer betalen. Al helemaal wanneer je goed in SEO bent.

Er zijn nog andere manieren om klanten te vinden en jezelf te promoten. Zorg dat je zichtbaar bent op social media. Bouw een netwerk op met andere ondernemers. Het zijn juist die ondernemers die vroeg of laat bij jou aankloppen.

Maak een online portfolio aan. Hierin toon je jouw werk en ervaring. Publiceer het portfolio op je website en op social media.

Je kunt ook samenwerken met marketingbureaus of reclamebureaus. Kijk welke bureaus behoefte hebben aan copywriters.

Daarnaast kun je gebruik maken van een online platform. Bied je diensten aan op een platform zoals Fiverr en Freelancer. Het verdient niet zoveel als dat je zelf klanten aantrekt, maar vooral in het begin is een dergelijk platform hartstikke handig.

Je mag koude e-mails naar bedrijven sturen. Dat doe je alleen wanneer je zeker weet dat ze van jouw diensten gebruik willen maken. Je mag geen koude acquisitiemails naar consumenten (particulieren) sturen. Dat mag alleen wanneer ze hier toestemming voor hebben gegeven.

Het is zeker aan te raden om gebruik te maken van social media. Niet alleen om een netwerk op te bouwen maar ook om hier te adverteren. Daarnaast kun je adverteren in zoekmachines en op websites.

Het laatste wat goed werkt is het schrijven van gastblogs. Dit doe je voor websites die in jouw vakgebied actief zijn. Gastbloggen vergroot je naamsbekendheid. Ook trek je hiermee potentiële klanten aan.

Je tarieven als copywriter bepalen

Je weet nu wat het werk van een copywriter is en hoe je hiermee start. Maar ook wat je ongeveer kunt verdienen. Je tarief is hier medebepalend in. Wanneer je net begint kan het lastig zijn om een tarief vast te stellen.

Eerst moet je weten of je per woord, per tekst of per uur betaald wil worden. Als copywriter is het niet zo slim om op basis van uurtje factuurtje te werken. De opdrachtgever kan hierdoor duur uit zijn waardoor hij niet met je wil samenwerken. Maar het kan ook dat je jezelf tekort doet en veel te weinig verdient.

Een woordprijs wordt meestal alleen door beginnende copywriters gehanteerd. Hierbij verschilt de woordprijs van 1 cent tot 10 cent per woord. Ervaren tekstschrijvers zitten ergens tussen de 8 en 15 cent per woord. Maar er zijn er ook die schaamteloos € 0,30 per woord vragen.

Het beste kun je een prijs per tekst hanteren. Bijvoorbeeld voor een blog, een productomschrijving of een nieuwsbericht. Werk met verschillende lengtes en bijbehorende tarieven. Zo zal een blog van 1000 woorden duurder zijn dan wanneer je een blog van 500 woorden schrijft.

Het is in het begin even aftasten wat het beste tarief is. Wanneer je merkt dat veel klanten afhaken na het horen van je tarieven, dan ben je te duur. Wanneer je veel klanten krijgt die op je lage tarieven aankomen dan weet je dat je eigenlijk wat duurder mag zijn.

Afspraken met je klanten vastleggen

Het is ook belangrijk dat je bepaalde afspraken met je klanten maakt. Bijvoorbeeld over de levering en deadline, de tarieven en of er vooraf betaald moet worden. Of misschien dat je de klant achteraf laat betalen. In dit geval maak je afspraken over de betalingstermijn. En wat er gebeurt wanneer de klant niet op tijd betaalt.

Verder maak je afspraken over het auteursrecht. Meestal blijft het auteursrecht bij jou als copywriter liggen. De klant krijgt een licentie om de geschreven teksten te gebruiken. Maar je kunt het auteursrecht ook verkopen.

Tips voor het schrijven van effectieve teksten

Vind je het lastig om als copywriter effectieve teksten te schrijven? Ontwikkel je kennis en vaardigheden. Dat doe je door heel veel te schrijven, maar je kunt ook een cursus volgen. Dat is eigenlijk de beste tip voor het schrijven van effectieve en pakkende teksten.

Als copywriter creatief blijven en ideeën genereren

Op een bepaald moment loop je vast in je werkzaamheden. Je vindt het lastig om creatief te blijven en hebt geen ideeën meer. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van kansen en ontwikkelingen in je vakgebied.

Je krijgt nieuwe ideeën door te kijken wat concurrenten doen. Werk ook met anderen samen zodat er nieuwe ideeën ontstaan. Geef jezelf voldoende tijd en ruimte om na te denken. Maak af en toe je geest leeg door een wandeling te maken, aan yoga te doen of te mediteren.

Conclusie: online geld verdienen met copywriting

Het is heel leuk om als copywriter online geld te verdienen. Maar je komt ook voor wat uitdagingen bestaan.

Een van de grootste uitdagingen is concurrentie. Verschillende copywriters strijden om dezelfde opdrachten. Je moet jezelf dus zien te onderscheiden.

Je moet ook goed met feedback van klanten om kunnen gaan. En soms zijn er andere copywriters of tekstschrijvers die neerbuigend over jouw werk doen. Het is belangrijk om hierboven te staan. Copywriters die jouw werk bekritiseren hebben vaak weinig zelfvertrouwen. Of ze hebben een te laag inkomen en vervelen zich, of zijn gefrustreerd.

Houd altijd rekening met deadlines. Dit kan het soms moeilijk maken om werk en privéleven gescheiden te houden. Een burn-out ligt altijd op de loer. Zorg daarom voor voldoende ontspanning en zelfzorg.

Wanneer je dit soort zaken in acht neemt kan je als tekstschrijver veel geld verdienen. Mijn laatste tip: houd rekening met de inkomstenbelasting die je nog moet betalen. En de btw die je af moet dragen. Dan komt het allemaal goed.

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.