Bijgewerkt: 27 maart 2023

Het is iedereen wel eens overkomen: je ontvangt post met een aanhangsel betreffende onvoldoende frankering. Op deze portokaart staat het verzoek om te betalen.

Onvoldoende frankering ontstaat doordat de verzender te weinig postzegels heeft geplakt. Het kan ook dat er een verkeerd verzendlabel is gebruikt. Of dat de verzender helemaal niet heeft gefrankeerd. Het is natuurlijk vervelend dat jij als ontvanger hiervoor moet boeten. Ben je verplicht om voor onjuiste frankering te betalen of kan PostNL je niks maken?

Wanneer je zelf onvoldoende frankeert

Het versturen van post is de laatste jaren steeds duurder geworden. Mensen proberen op van alles te besparen dus ook op postzegels. Het valt altijd te proberen om geen postzegels te plakken of onvoldoende te frankeren. Het is de vraag wat PostNL hiermee doet.

Heb je zelf onvoldoende gefrankeerd? PostNL komt hier niet altijd achter. De controle vindt namelijk steekproefsgewijs plaats. Het kan dus best dat je poststuk met te weinig of geen postzegels gewoon aankomt, zonder dat de ontvanger hiervoor een betaalverzoek krijgt.

Overigens ben je als verzender verantwoordelijk voor juiste frankering. Wanneer je adres als afzender op de envelop of de verpakking staat is de kans groot dat je zelf de portokaart ontvangt.

Geen afzender bekend

Staat er geen afzender op de envelop? Dan kan PostNL ook geen portokaart naar de afzender sturen. In dit geval krijgt de ontvanger het verzoek om de ontbrekende portokosten alsnog te betalen.

Mag PostNL enveloppen of poststukken openmaken?

Het is voor PostNL lastig wanneer er geen afzender op een envelop of poststuk staat. Het zou veel handiger zijn wanneer iedereen dit erop schrijft. Helaas doen veel mensen dit niet. Bij onjuiste frankering mag PostNL het poststuk niet openmaken om zo te achterhalen wie de afzender is.

Heel soms gebeurt het toch dat een envelop of pakketje geopend is. Je merkt dit doordat het provisorisch is dichtgeplakt. Het probleem is dat je vaak niet weet wie het open heeft gemaakt. Dit kan een medewerker van PostNL zijn, maar misschien heeft de verzender een fout gemaakt en het poststuk weer opengemaakt om iets toe te voegen. Of het kan ook dat het pakket of de envelop beschadigd is geraakt waarbij PostNL het dicht heeft gemaakt.

Maar: officieel mogen postmedewerkers geen poststukken, enveloppen of pakketjes openen om de inhoud te bekijken. De douane mag dit overigens wel!

Dit gebeurt er wanneer je niet betaalt

Ben je de verzender en is je adres bij PostNL bekend? Bij onvoldoende frankering ontvang je binnen enkele dagen een portokaart. Je moet niet alleen de portokosten maar ook administratiekosten betalen. Dit doe je door te betalen via iDEAL, maar het is ook mogelijk om je betaling in postzegels te verrichten.

Als verzender ben je verplicht om te betalen. Weiger je te betalen dan kan PostNL juridisch gezien het geld vorderen. Deze vordering wordt overgedragen aan een incassobureau. Wanneer je nog steeds niet betaalt dan komt de vordering uiteindelijk bij de deurwaarder te liggen. De kosten hiervoor kunnen ontzettend hoog oplopen.

Verplichting van de ontvanger of geadresseerde

Bij onvoldoende frankering ben je als ontvanger niet verplicht om de te lage frankering te betalen. PostNL kan hier wel om vragen maar je hoeft hier geen gehoor aan te geven. PostNL kan dus geen incassobureau inschakelen en ook geen rechtszaak starten. Dit betekent dat je niet bang hoeft te zijn voor incassokosten, een brief van een incassobureau of de deurwaarder die plots aan je deur staat.

Controleer op welke zending dit betrekking heeft

Op de portokaart staat niet waar de onvoldoende frankering betrekking op heeft. PostNL zet dit namelijk niet op het kaartje. Wel kun je dit via de website van PostNL bekijken. Bezoek de website en vul de code in die op de portokaart staat. Je krijgt een foto te zien van het poststuk waar het betalingsverzoek betrekking op heeft.

Weet je zeker dat dit geen poststuk van jou is? Teken dan bezwaar aan. Betaal nooit voor onjuiste frankering wat niet van jou afkomstig is.

Waarom veel mensen toch betalen

Wanneer je als geadresseerde een portokaart ontvangt ben je al snel geneigd om te betalen. Dit komt omdat PostNL het over laat komen alsof je die verplichting hebt. Er staat dat bij ‘afzender onbekend’ de geadresseerde de portokosten moet betalen. PostNL kan dat gedeelte MOET beter weglaten want juridisch hebben ze geen poot om op te staan.

Wanneer een geadresseerde niet betaalt gebeurt er daarna helemaal niets. PostNL mag namelijk geen herinneringen of aanmaningen sturen. Doen ze dit toch? Bedenk dat je als geadresseerde geen betalingsverplichting hebt! Ga dan ook zeker in verweer tegen betalingsherinneringen of aanmaningen.

Dit kun je het beste doen

Ben je verzender en heb je een portokaart ontvangen, dan is het verstandig om dit zo snel mogelijk te betalen. Wanneer je hier te lang mee wacht ontvang je een betalingsherinnering, een aanmaning en uiteindelijk komen hier zelfs incassokosten bovenop.

Als ontvanger of geadresseerde mag je de portokaart en de herinnering weggooien. Eventueel vul je op de website van PostNL een contactformulier in. Hierin geef je aan dat je weigert om de portokosten te betalen. PostNL stuurt je hier een bevestiging van, zodat je zeker weet dat je geen herinneringen meer ontvangt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.