Bijgewerkt: 27 maart 2023

Je wil viraal gaan. Dit betekent dat jouw video, foto of content door duizenden of misschien wel half Nederland wordt gedeeld. Met viraal gaan krijg je veel naamsbekendheid, maar het is ook een methode om meer bekendheid aan een merk te geven. Dit is dan ook de reden waarom veel bedrijven het viraal gaan als marketingstrategie toepassen.

De betekenis van viraal gaan

Wanneer je kijkt naar de betekenis van viraal gaan of viral gaan dan heeft het allemaal met een virus te maken. Viraal betekent namelijk  een verspreiding, veroorzaakt door een virus. Dat is wat je met viraal gaan ook wil bereiken: content snel verspreiden.

Hierbij draait het om de voortplantingsquote. Zolang deze quote op of boven het cijfer 1 uitkomt dan verspreidt de content zich prima. Wanneer je iets deelt en de voortplantingsquote bedraagt 0,9 of lager dan gaat de content zeker niet viraal. Sterker nog: het delen zal heel snel uitdoven.

Voordelen (en nadelen) van viraal gaan

Viraal gaan is de ideale methode om snel meer naamsbekendheid of merkbekendheid op te bouwen. Vaak weet je van tevoren niet of je viraal gaat. Je deelt gewoon een leuke video en voordat je het weet heeft heel Nederland het erover.

Wil je bewust viraal gaan dan heb je het ook wel over virale marketing. Dit heeft een aantal voordelen. Ten eerste is het goedkoop en bereik je snel een groot publiek. Op deze manier wou je veel bekendheid op.

Het nadeel is dat je niet altijd het juiste publiek of de doelgroep bereikt. Je bent afhankelijk van de consument (het publiek). Zij bepalen waar en wanneer jouw content gedeeld wordt.

Viraal gaan of viral gaan

Mocht je twijfelen of er verschil is tussen viraal gaan of viral gaan (spreek uit: vai-ruhl): nee, het betekent beiden hetzelfde. Viral gaan is afgeleid vanuit het Engelse go viral.

Tips om jouw content viraal te krijgen

Met content bedoel ik een video, afbeelding of misschien wel een stukje tekst. Dit is allemaal content oftewel inhoud van het internet. Hoe krijg je iets viraal? Dit is niet zo makkelijk, je bent namelijk afhankelijk van het enthousiasme van het publiek of de consument.

Voordat ik je tips geef over viraal gaan moet je nog één ding weten: je kunt het niet terugdraaien. Wanneer je eenmaal iets hebt gedeeld en het gaat viraal dan verspreidt het zich ook razendsnel over het internet. Zelfs wanneer je dat niet wil of het stop wil zetten: dat lukt niet. Het viraal gaan zal uiteindelijk uitdoven maar dit kan enkele weken duren.

Tip: viraal gaan met vloggen werkt vaak goed.
Bekijk de beste vlogcamera’s.

Hoe viraal gaan fout kan aflopen

Denk maar eens aan het nare plasfilmpje dat van Patricia Paay op het internet verscheen. Dit gebeurde in 2017 en het filmpje verspreidde zich razendsnel. Het was de website GeenStijl die mede verantwoordelijk was voor deze snelle verspreiding. Uiteindelijk won Patrica de rechtszaak tegen GeenStijl en verdween het filmpje van het internet. Maar drie jaar later, in 2020, draagt Patrica nog steeds de schadelijke gevolgen van deze verspreiding. Bedenk dus goed wat je verspreidt!

Drie belangrijke tips om viraal te gaan

Laten we viraal gaan! Je ontvangt van mij drie belangrijke tips waarmee je zelf aan de slag gaat.

Tip 1: viraal gaan doe je met een uniek concept

Dat anderen viraal gaan is mooi en ook nog eens verleidelijk om dit te kopiëren. Maar zo werkt het helaas niet. Wanneer je een idee van een ander overneemt dan is de kans groot dat mensen jou niet meer uniek vinden. Ze hebben dit soort content al eens eerder gezien. Het is dus belangrijk om een uniek concept te bedenken. Bij voorkeur iets dat nog nergens op het internet bestaat.

Geen cavia die de handstand doet want dat is ooit al eens in een reclamefilmpje gebruikt. En ook geen knuffelende kleuters want dat filmpje ging in 2019 al viraal. Het is dus even zoeken naar een uniek idee, maar dan heb je ook wat.

Overigens is het ook helemaal niet verkeerd om eens naar oude ideeën van pakweg 20 jaar geleden te kijken. Inmiddels is er een nieuwe generatie op het internet actief. Misschien haal je wel wat inspiratie uit een van die oude video’s of reclamemateriaal en maak je hier iets heel nieuws van.

Tip 2: humor doet het altijd goed

Wanneer je effectief viraal wil gaan dan kies je bij voorkeur voor humor. Een video waarbij iets mis gaat, een prank of een afbeelding waar je van gaat schaterlachen. Iedereen is dol op humor. Overigens is het heel goed mogelijk om humor bij virale marketing in te zetten. Veel bedrijven gingen je hierin voor. Kijk maar eens naar al die reclamefilmpjes waarin humor gebruikt wordt. Het effect? Dit soort reclamefilmpjes blijft langer bij het publiek hangen. Ook is de kans groter dat het publiek dit gaat delen.

Overdrijf humor niet! Een prank moet niet kwetsend zijn of over het randje gaan. En een grappige video die in scène is gezet spreekt ook niet aan.

Tip 3: vertrouw op de kracht van je eigen netwerk

Elke video die ooit viraal ging werd via het eigen netwerk gedeeld. Van hieruit zullen jouw volgers of abonnees de video of de content verder verspreiden. Vertrouw dus op de kracht van je eigen netwerk. Gaat dit je niet snel genoeg, deel je content dan met websites die bekend staan om het snel verspreiden van interessante video’s of afbeeldingen.

Denk hierbij aan Geenstijl of Dumpert. Maar ook via Facebook wordt iets interessants snel gedeeld. Valkuil: verberg geen commerciële boodschap in je video, afbeelding of tekst. Het publiek houdt niet zo van verborgen reclame.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.