Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van digitale marketing. Online je merk, product of dienst promoten en in ruil hiervoor meer website bezoekers en een hogere omzet. Het lijkt een droom maar is toch echt werkelijkheid.
Helaas pakken veel bedrijven marketing verkeerd aan. Ze kiezen voor de verkeerde marketingkanalen en geven veel te veel geld aan dure marketeers uit. Ontdek hoe je digitale marketing zo goedkoop mogelijk uitvoert en in je voordeel laat werken.
Het verschil tussen traditionele en digitale marketing
Sommige ondernemers zitten vastgebeiteld in traditionele marketing. Vaak uit gewoonte, of omdat er onzekerheid heerst rondom digitale marketing.
Traditionele marketing bestaat uit offline adverteren en promoten. Denk hierbij aan televisiereclame, een radiocommercial of een advertentie in een krant of tijdschrift. Ook buitenreclame (zoals een billboard) behoort tot de traditionele vorm.
Digitale of online marketing gaat over het internet. Wat dat betreft zijn er verschillende online marketingvormen:
- Contentmarketing
- SEO (zoekmachine optimalisatie)
- SEA (adverteren in zoekmachines)
- Social media marketing
- E-mail marketing
- Videomarketing
En ga zo maar door. De mogelijkheden zijn groot, maar dit wil niet zeggen dat alles ook even effectief is. Bovendien zijn er grote verschillen tussen bovenstaande vormen.
Goedkoop marketing uitvoeren? Hier kies je voor
SEO is de beste vorm van online marketing. Hierbij ligt de focus op een hoge positie in de organische zoekresultaten. Dit is voor meer dan 95% van de bedrijven ontzettend belangrijk.
Een eerste positie in Google levert 25% tot soms wel 47% van het zoekverkeer op. Kijk maar eens wat er gebeurt wanneer je op nummer 1 op de zoekterm ‘smartphone kopen’ in Google scoort:
- 500 zoekopdrachten per dag
- 35% van het verkeer aantrekken = 175 bezoekers
- Conversiepercentage van 2,5%
- Gemiddeld aankoopbedrag: € 300
- Extra omzet: € 39.000 per maand
Dit laat zien hoe belangrijk het is om hoog in Google te scoren. En juist om dit te realiseren heb je SEO nodig. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit:
- Het creëren van waardevolle content (zeer belangrijk)
- Technische optimalisatie van de website
- Linkbuilding (bij voorkeur een natuurlijk linkprofiel opbouwen)
Maar wat kost SEO? Wanneer je zelf content schrijft en de website bijhoudt, dan kost het alleen tijd. Helaas beschikt niet iedereen over voldoende tijd en ontbreekt het aan kennis. Zonder kennis zullen concurrenten je altijd voorblijven.
Dit kost een SEO- expert/tekstschrijver
De gemiddelde SEO expert kost minimaal € 1000 per maand. Een SEO-tekstschrijver zal al snel € 150 per blog of tekst vragen. Dat zijn tarieven waar je niet zo blij van wordt. Marketing goedkoop uitvoeren met behulp van dé expert en tekstschrijver? Bekijk de aanbieding.
Hoger in Google
SEO pakket inclusief:
✓ SEO-scan
✓ 2 blogs
✓ Zoekwoordenonderzoek
✓ 4 backlinks
Slechts € 319
Losse SEO blogs van de allerhoogste kwaliteit: € 75
*alle tarieven zijn exclusief btw
Zichtbaar op social media
Goedkope marketing richt zich ook op social media. Het is belangrijk dat bedrijven zich op social media laten zien. Het publiek ziet het als een verlengde van de klantenservice. Ook krijgen ze hiermee een kijkje achter de schermen van het bedrijf.
Social media is geweldig om het publiek aan je te binden. Het kost nauwelijks iets om social media te onderhouden. Wel moet je hier veel tijd in investeren. Daarnaast is het belangrijk dat je het juiste kanaal kiest.
Adverteren in zoekmachines
Een andere manier om de aandacht op je bedrijf of website te vestigen is SEA. Dit gaat over adverteren in zoekmachines, en dan met name Google. De zoekmachine toont advertenties boven de organische zoekresultaten. Hierdoor ben je goed zichtbaar. Je betaalt per klik, dus wanneer niemand naar je website doorklikt profiteer je van een gratis vermelding.
SEA heeft ook wat nadelen. Het levert verkeer op zolang de campagne loopt. Maar zodra je hem stopzet ben je die extra bezoekers kwijt. Bovendien heeft adverteren geen invloed op je organische ranking.
De biedingen kunnen voor bepaalde zoektermen ontzettend hoog liggen. Hierdoor kom je soms op een bod van € 8 of meer per klik uit. Wanneer de opbrengst lager is dan het bod, dan is SEA plots niet meer zo interessant.
Waarom is marketing vaak zo duur?
Vroeger was het heel makkelijk om bovenaan in zoekmachines te staan. Adverteren in Google kostte nauwelijks iets en televisiereclame was ook vrij goedkoop. Dat is door de jaren heen flink veranderd. Prijzen zijn een kwestie van vraag en aanbod. Door de groeiende concurrentie is er meer vraag naar marketing gekomen.
Dit heeft ertoe geleid dat je tegenwoordig minimaal € 5000 voor een televisiespotje betaalt, en de online marketeer minimaal € 1000 per maand vraagt.
Of digitale marketing in de toekomst goedkoper zal worden? Waarschijnlijk niet, want het internet blijft maar groeien. Dit betekent dat steeds meer bedrijven online hun doelgroep opzoeken. Houd er rekening mee dat rond het jaar 2025 de gemiddelde SEO-expert € 1250 per maand kost, en je een blog voor € 175 laten schrijven. Bereid je hierop voor, bijvoorbeeld door nu al in digitale marketing te investeren.
Geef een reactie