Producten verkopen via bol – zakelijk verkopen

Heb je een bedrijf of webshop? Misschien vind je het interessant om producten te verkopen via bol (bol.com). Dit bedrijf doet alle marketing voor jou. Dit scheelt jou als ondernemer echt een hoop tijd.

Twijfel: wel of niet verkopen via bol

Veel ondernemers twijfelen of ze via bol.com moeten verkopen. Het heeft namelijk een aantal voor -en nadelen. Als aanstormende geldkip wil je natuurlijk de hoogste omzet behalen. Via bol je producten verkopen zorgt voor een snellere omzetstijging. Het kan echter ook voor een daling van je verkoopprijzen zorgen.

Dat klinkt natuurlijk een beetje vreemd. Laat ik het even uitleggen. Onder het dak van bol.com zijn veel verschillende webshops actief. Zie het een beetje als één groot shoppingcentrum met veel verschillende winkels. De consument heeft dus heel wat keuze en kan goed vergelijken. Je zult al snel merken dat je concurrenten altijd wat lager met hun prijzen zitten. Uiteindelijk kun je niet anders dan jouw eigen verkoopprijzen te verlagen. Dit maakt de winstmarge een stuk lager.

40% omzet haal je uit bol.com

Natuurlijk heeft bol.com ook een aantal voordelen Zo blijkt dat webshops die hun producten via bol.com verkopen, hogere verkoopcijfers behalen. Gemiddeld komt 40% van de omzet vanuit bol.com. Hogere verkopen betekent dat jij goedkoper in kan kopen. Hierdoor kun je de verkoopprijzen laag houden en beter met anderen concurreren.

Verkoop je een uniek product? Dan is het zeker interessant om via bol.com te verkopen, vooral wanneer jij ook nog eens de producent van dit product bent.

Heb je een webshop met standaardartikelen zoals kleding of smartphones, dan is de concurrentie wel erg groot. Vooral bij goed lopende producten kun jij jezelf weg concurreren. Bol.com bekijkt namelijk welke producten het meest populair zijn. Omdat bol een groot bedrijf is, kunnen ze deze producten tegen goedkopere inkoopprijzen binnenhalen. Je partner wordt ineens je concurrent.

Hoe zit het met gratis verzenden?

Bol.com staat erom bekend dat het artikelen gratis verzendt. Je ontkomt er dus niet aan om hierin mee te gaan (dat rijmt). De slimme ondernemer berekent de verzendkosten in de verkoopprijs door. Zorg wel dat je de verkoopprijzen zowel op bol.com als bij je eigen website verhoogt. Waarom? Om twee redenen.

  1. De consument is steeds slimmer en vergelijkt eindeloos. Grote kans dat deze vanuit bol.com een kijkje op jouw webshop gaat nemen. Bied je hier je producten tegen een lagere prijs aan, dan verliest de consument zijn vertrouwen. Die klant ben je kwijt.
  2. Bol.com verbiedt het om producten duurder te verkopen dan in je eigen webshop.

Tip: bied ook op je eigen webshop/ website gratis verzenden aan. Zo ligt alles op één lijn.

Marketing: bol doet alles voor jou

Bol.com heeft een zeer goede marketingstrategie. Ze adverteren (televisie, internet) en hebben een grote naamsbekendheid. Daarnaast zijn ze ook nog eens actief op verschillende social media kanalen. Ook in Google weten ze hoog te scoren. Producten verkopen via bol betekent gratis gebruik maken van deze marketing. Hier hoef je niet extra voor te betalen.

Je moet het gemiddelde cijfer 8 behalen

Ze zijn wel een strenge leermeester. Klanten mogen anoniem de verkoper beoordelen. Bol hanteert als minimumeis het gemiddelde cijfer 8. Zit je hieronder, dan krijg je een strafpunt. Bij 5 strafpunten moet je 20 keer opdrukken. Grapje, was het maar zo eenvoudig. Je moet dan een verbeterplan richting bol.com aantonen. Je hebt ook de keuze om je biezen te pakken en met je eigen webshop verder te gaan. Aan jou de keuze.

Levert het ook wat op?

Echte geldkippen gaan voor de maximale winst. Het aanbieden van producten via bol is gratis. Je betaalt niets voor de marketing of de hulp die je krijgt. Alleen wanneer je iets verkoopt, betaal je een bemiddelingsbijdrage. Dit bestaat uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs.

Het vast bedrag ligt ergens tussen de €0 en €3. Voor de meeste categorieën wordt €1 gevraagd. Categorieën zonder vast bedrag zijn elektrisch gereedschap (alleen accessoires) en bureau accessoires onder €10. Dan nog het percentage over de verkoopprijs. Dit ligt ergens tussen de 5% en 17%. Artikelen als speelgoed en dekbedden & textiel vallen in de hogere categorieën. Voor elektrisch gereedschap en computer (hardware) betaal je slechts 5%. Bovenstaande percentages is inclusief btw.

Dus: levert het ook wat op? Je winstmarges via bol.com zijn lager. Je maakt echter geen reclamekosten, dat zit erbij inbegrepen. Ook profiteer je van de grote naamsbekendheid. Bij stijgende verkoopcijfers valt er zeker winst uit te halen. Voordeel is dat je niks betaalt zolang je ook niks verkoopt. Producten verkopen via bol.com is dus altijd het proberen waard. Het kost je ongeveer een dag om dit via API te integreren.

Dit artikel werd je aangeboden door Geldkip.nl
Foutje in een artikel opgemerkt? Laat het ons weten, vul het formulier in. Vermeld om welke PAGINA het gaat, anders weten we niet waar we moeten zoeken! Je bericht wordt niet op de website gepubliceerd!