Bijgewerkt: 27 maart 2023

Je bent als ondernemer gek wanneer je niet op bol.com verkoopt. Een veelgehoorde kreet, maar klopt dit ook wel? Ontdek de ervaringen van verkopers via bol.

Zakelijke verkoop op bol.com

Bol of bol.com is een populair verkoopkanaal. Via dit platform verkoop je jouw producten. Het assortiment van deze webwinkel is zeer groot en bevat meer dan 1 miljoen verschillende producten.

Iedere ondernemer of webshop kan zich aanmelden bij bol.com. Na toelating kun je direct aan de slag. Je maakt gratis gebruik van het platform en van de marketing. In ruil hiervoor betaal je een bemiddelingsbijdrage.

In crypto handelen? Probeer het bij Bitvavo nu gratis uit en betaal over de eerste € 1000 géén kosten.

Dit zijn de regels…

Als zakelijke verkoper moet jij je aan een aantal regels houden. Zo mag de verkoopprijs via bol niet hoger liggen dan in je eigen webshop. Staat een product al op het platform, dan hoef je alleen maar het EAN nummer in te voeren en dit aan te vullen met de prijs en levertijd. Bol.com is dus zeer gebruiksvriendelijk. Oh ja, het platform heeft nóg een belangrijke regel: verzenden naar de klant is gratis. De verzendkosten mag je wel in de verkoopprijs doorberekenen.

… en dit betaal je

Wat kost het verkopen via bol? Je betaalt bij verkoop een bemiddelingsbijdrage. Dit bedrag is opgesplitst uit een vast bedrag en een percentage van de verkoopprijs. Met betrekking tot het vaste bedrag zit je ergens tussen de €0 en €3. De meeste categorieën vallen onder het €1 bedrag. Het percentage van de verkoopprijs bedraagt tussen de 5% en 17%. Let op: deze bedragen worden ook over de verzendkosten berekend.

Verkopen via bol: ervaringen

Nu ben je vast wel benieuwd naar ervaringen van verkopers via bol.com. Ik heb een aantal ervaringen voor jou verzameld. Deze ervaringen zijn terug te vinden op websites als Mkbexposure, Netnotion en Emerce. Uiteraard zijn er nog meer websites waar je deze ervaringen op terugvindt.

Allereerst over de retourzendingen. Opvallend is dat webwinkeliers via bol.com meer retouren krijgen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de 30 dagen gratis retourservice. Klanten hebben geen 14 maar 30 dagen de tijd om een product te beoordelen. Verkoop je veel producten onder de €15, dan halen al die retouren je winst naar beneden.

Verkopers zijn niet erg tevreden over de manier waarop bol met data omgaat. Alleen bol.com ziet de e-mailadressen van de klanten (ook jouw klanten). Dit betekent dat de webwinkelier de klant nooit kan benaderen. Ook houdt bol.com de verkoopcijfers voor zichzelf. Dit geeft de webwinkel de gelegenheid om goed lopende producten zelf te gaan verkopen.

Anonieme beoordeling door klanten

De ervaringen gaan nog veel verder. Klanten mogen een webshop onder het dak van bol anoniem beoordelen. De externe verkoper moet een gemiddeld cijfer van 8 behalen. Komt deze hieronder te zitten, dan krijgt de verkoper een strafpunt (minpunt). Bij 5 minpunten moet de verkoper met een verbeterplan komen, of zijn koffers pakken.

Positieve ervaringen verkopen via bol.com

Gelukkig zijn er ook een aantal positieve ervaringen. Zo merken webshops dat verkopen via deze webwinkelgigant de omzet verhoogt. Gemiddeld is bol goed voor 40% van je totale omzet. Dit is een gemiddelde en varieert per webshop en niche.

Je maakt gratis gebruik van de marketing van bol.com. Het platform maakt reclame en staat bekend om zijn goede naam. Als externe verkoper profiteer je hiervan.

Verkoop je een nieuw product, dan kan het lastig zijn om dit onder de aandacht te brengen. Maak gebruik van bol.com en trek direct de aandacht van nieuwe klanten.

De concurrentie op bol.com

Verkoop je smartphones, speelgoed of kleding? Het zal je opgevallen dat er veel vergelijkbare aanbieders via bol verkopen. Heeft het zin om hier nog tussen te gaan staan?

Door de grote concurrentie kan er soms een prijzenoorlog ontstaan. De consument is altijd op zoek naar de goedkoopste prijs. De webshop met de laagste prijs zal dan ook de meeste sales binnenhalen. Concurrenten zijn dan geneigd om hun verkoopprijs te verlagen. Dit is natuurlijk goed nieuws voor de consument, maar minder goed voor verkopers. Er moet uiteindelijk wel nog winst worden gemaakt.

Probeer niet mee te gaan in deze prijzenoorlog. Onderscheid je op een andere manier. Bijvoorbeeld door een uitstekende klantenservice, snelle verzending of een extra toevoeging. Mocht dit niet lukken en moet je de prijs tóch verlagen, ga dan zeker niet ver onder die van de concurrent zitten. De kans is dan groot dat de concurrent zijn verkoopprijzen nog verder verlaagt. Daar gaat je winst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geldkip is niet verantwoordelijk voor beslissingen die je op basis van de inhoud van deze website maakt. En ik ben niet verantwoordelijk voor je natte pak wanneer je in de regen loopt.

Volg mij

Geldkip.nl is een initiatief van Bianca. Het is opgezet
om iedereen wegwijs te maken in de wereld van online geld verdienen. De affiliate linkjes binnen blogs leiden naar websites van adverteerders. Hier verdient Geldkip geld mee. Dat kost lezers niks.